tiistai 16. heinäkuuta 2019

Vetouistelu veneen rakentamista, Lowrancen autopilotin asennus

Seuraavaksi oli vuorossa Lowrancen autopilotin asennus. Paketissa tulee matkassa kaikki mitä tarvitsee perusasennukseen:
NAC-1 autopilotin tietokone, PUMP-1 hydraulipumppu, POINT-1 suunta ja gps sensori, Auto/standby-painike, 
NMEA 2000 osat ( N2K jakotukki, 2ft, 6ft ja 15ft N2K johdot, N2K virtajohto ja päätevastukset ),  
Hydrauliasennussarja ( hydrauli öljy, NPT-kartionipalliset 2 x t-liittimet, 90° ja suoraliitin, sekä sama setti uudempiin Baystareihin käyviä ORB-liittimiä )

Suunnittelun jälkeen leikkasin sopivan kokoisen vanerilevyn, jonka maalasin ja kiinnitin pulpetin alla olevaan alumiini seinään. 
PUMP-1 asennetuna.
Pumpun tassujen alle laitoin kumit vähentämään mahdollisia ääniä.Minun Baystarin ruoripumppu oli vanhoilla NPT-kartiokierteillä. Ensinmäiseksi t-haarat ja suoraliitin ruoripumpun taakse kiinni kierrelukitteen kera. Seuraavaksi Autopilotin pumpulle, sekä ohjaus sylinterille menevät letkut kiinni. Hydrauli puolen asennukset tarvitsevat enään ilmaamisen.


Letkut kiinni ruoripumpussa
Letkun kiinni PUMP-1 :ssä
















Seuraavaksi elektroniikka puolen asennukseen, jonka aloitin NMEA 2000 verkon asennuksella. Joka oli helppoa liittimien ruuvaamista kiinni blugeihin kytkentäkaavion mukaan. Virran otin NAC-1 ja NMEA 2000 verkolle suoraan sulaketaulusta.
Kytkentäkaavio
Muutamia kuvia asennuksen eri vaiheista


Asennus valmiina
Point-1 kompanssin asensin pulpetin päälle.
Seuraavaksi täytettiin hydraulijärjestelmä ensiksi ruoripumpulla, jonka jälkeen otettiin plotterista autopilotti käyttöön ja tehtiin ilmaus loppuun ruori- ja autopilotin pumpun avulla.
Asetukset, autopilotti käyttöön otto ja seuraa ohjeita mitä tulee
Helppoa





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sastamarine uistelu

Majava cup jatkui Sastamarine uistelulla, joka oli samalla Sastamallan avoin mestaruus kilpailu. Kyseessä oli viiden kalan kilpailu. Kilpail...